Čavrljanje ponedeljkom 5: Ko danas kuva kafu?

1:15 PM



















Feministkinja je?

a) đavo u ženskom obliku
b) muškobanjasta žena
c) lezbejka sa muškom frizurom 
d) mrziteljka muškaraca
e) moguće i porodice
f) krvoločna karijeristkinja
g) "žene koje su nesrećne zato što ne mogu da pronađu muža" 
h) sve od navedenog

Odrastajući nisam se osećala drugačijom od svoje braće. Kod kuće smo, prosto, bili jednaki.
U to vreme sam očajnički želela da budem dečak: nisam trpela šnalice u kosi i baletanke na nogama, želela sam da igram fudbal i da se gađam šišarkama i očajnički sam se trudila da budem deo muške ekipe (koju su činila samo dva člana-dovoljno da mi ta ekipa deluje najprimamljivije na svetu).
Tolerancija i razumevanje naših roditelja me nisu baš najbolje pripremili za realan svet koji je vrebao odmah iza ćoška. 
Odjednom sam počela da se suočavam sa komentarima poput onog da sam izabrala odličnu nauku-"idealnu za devojke". 
Ili sa sažaljivim domunđavanjem na račun žena iz okruženja koje ne mogu da imaju decu uz onu najgoru i najuvredljiviju etiketu "A jadna"
(Ne smemo ipak zaboraviti da je po mišljenju nekih ženina primarna i glavna svrha postojanja na ovom svetu da rađa i bude pokretni inkubator kojeg se treba klanjati kada su "oni dani").
Prestali su da me zbunjuju kriterijumi "Ne volim devojke koje piju pivo, ili još gore..puše."- rečenica izgovorena izmedju dva gutljaja Amstela i sa cigaretom u ruci.
Ne mogu sa sigurnošću tvrditi sa koliko se društvenih izazova susreću muškarci, ali kao žensko znam sa koliko njih se susrećemo mi. 
Previše smo čedne ili smo previše razuzdane.
 Previše smo ambiciozne ili smo sponzoruše.
Ako rodimo mlade, "verovatno nam se omaklo", ako rodimo kasnije, "uhvatile smo zadnji voz".
Optužuju nas da do visokih položaja dolazimo samo uz jaka, muška leđa i naravno preko kreveta.
Nekako, usput, svi zaboravljaju da napomenu da su i ti visoki položaji neretko slabije plaćeni od muškaraca na istim.
I tako dalje, i tako dalje..
Moram reći da mi se ova tema dugo krčkala u glavi. 
Nisam ni bila sigurna da li da je započinjem.
 I dok sam prebirala po mislima razloge o tome da li zaista jesmo u nepravrednijem položaju ili smo paranoične i previše osetljive, čula sam dijalog starijeg gospodina i devojke od dvadesetak godina koju je jurio neki mladić.
 "Mora da si mu dala nekog povoda." 
bio je mudri zaključak gospodina. 
I tu je problem: devojke to čuju i mnoge u to poveruju. 
Zato hajde da devojkama damo priliku da čuju i nešto drugačije.
Da im dozvolimo da same biraju fakultete i zanimanja, bez obzira na to da li su "muška ili ženska".
Da se ne bavimo njihovim telima i da im prepustimo da privatno i samostalno odučuju šta žele da rade sa njima: kako da se oblače, da li žele da rađaju i sa koliko partnera žele/ NE žele da budu. 
Da saznaju da do uspeha mogu stići i same, uz svoj trud, rad i mozak kao glavni adut.
I da prestanemo da ih etiketiramo i guramo u kalupe.
Ne vole sve roze boju i šljokice.
One koje vole, nisu ništa manje pametne od onih koje ne vole.
Želja za velikim venčanjem i puf venčanicom ne isključuje želju za impresivnom karijerom.
Zamislite, možda volimo i pivo.
Moguće da volimo i da kuvamo, zato nemojte skrnaviti tu ljubav i umetnost sa 
"Gladan samSloži neku pitu dok ortaci i ja gledamo tekmu."
I pored svega toga, osim da rađamo umemo i da učimo, volimo, radimo, trčimo, popravljamo, grlimo, pomažemo, negujemo, ljubimo, grešimo, budemo prijateljice, partnerke, devojke, sestre i ortaci isto ili slično kao muškarci.
I zato devojkama moramo pružiti iste mogućnosti i prilike, jer ko zna, možda se pokažemo i kao bolje ;)


Mali vodič kroz feminizam:

- "Feminizam je zbir društvenih pokreta i ideologija čiji je cilj definisanje, uspostavljanje i branjenje jednakih političkih, ekonomskih, kulturalnih i socijalnih prava žena. Zalaže se za oslobađanje žena od nasilja, seksizma i tradicionalnih ženskih uloga."

- Za feminizam se mogu zalagati i muškarci i žene.

- Cilj feminizma nije "istrebljenje muškaraca".



Lična primedba autora: Imam "žensku" frizuru, volim roze boju i šljokice, zaljubljujem se u muškarce i nadam se da ću jednog dana biti majka više dece. A da, i feministkinja sam.













You Might Also Like

10 comments

  1. Bravo devojko :)

    ReplyDelete
  2. Bravo devojko :)

    ReplyDelete
  3. Rodna ravnopravnost je, nažalost, tema o kojoj se sada mnogo više priča, ali kao da ne daje željene rezultate i kao da se završava baš tu - na priči. Slike su taako dobre i gađaju pravo u centar. (Trebalo bi ih ištampati i zalepiti na čelo ljudima a la gorepomenuti monsieur.)

    Lična primedba čitateljke (ujedno i glup primer, ali primer): Ljudi koji me upoznaju steknu utisak da sam fina, da sam " prava dama", a zaključak da mi se moraju izvinjavati za svaku psovku se nametnuo sam - što je jako glupo, ali ljudi uvek više vide jednu stranu i zanemare drugu. (Kako to misliš dama si i rekla si 'jebote?' (pardon my french))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apsolutno se slažem! Zato mi se i digne kosa na glavi kada me ljudi uveravaju da rodna ravnopravnost postoji već uveliko i da je feminizam samo hir isfrustriranih žena. A svakako bih volela da se nadje način da ne ostane samo na priči. (Što se tiče lepljenja, lagala bih kada bih rekla da nemam par osoba na pameti kojima bih rado zalepila ovo na čelo i to nekim dobrim lepkom :))

      Hahaha, e vidiš i to je odličan primer za neku narednu priču!
      Veliko hvala na komentaru! :*

      Delete
  4. Školska, objasnila si neke stvari! Svaka čast...Rock on!

    ReplyDelete
  5. Mogu samo da kazem BRAVOOO! Ostavila si me bez teksta i svaku rec potpisujem!!
    Neopisivo se slazem sa @toujoursanja kako mislis dama i jebote.... oduvek sam govorila da moje psovke zvuce kao poezija :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ono malo što sam ih čula iz tvojih usta... Apsolutno se slažem, poezija ;) <3

      Delete
  6. BRAVO MICO CARICE

    (molim te oprosti - bila sam malo van tokova, sad nadoknađujem)

    ReplyDelete

Follow Une autre chose on Instagram